Rynek Infrastruktury
Dokumentacja dla odcinków S7 w przygotowaniu
Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA odpowiedzialnego za drogi ekspresowej wokół Warszawy, mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że dla odcinka trasy S7 z Warszawy do Grójca przygotowywana jest koncepcja programowa. – Jest to uszczegółowienie rozwiązań technicznych wariantu wskazanego w wydanej przez RDOŚ decyzji środowiskowej – tłumaczy rzeczniczka.
Dla trasy ekspresowej z Warszawy do Czosnowa, mającej odciążyć Łomianki, w przygotowaniu są materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Jak precyzuje Małgorzata Tarnowska, jest to wariantowy przebieg trasy. Planowany termin złożenia tego wniosku to drugi kwartał bieżącego roku.
Będzie finansowanie, będą przetargi
Rzeczniczka pytana o to, w jakim terminie inwestor będzie w stanie ogłosić przetargi odpowiada, że gotowość do ogłoszenia postępowań na te drogowe inwestycje będzie zależała od zapewnienia środków finansowych na realizację zadań.
– Ponadto w pierwszym przypadku (S7 na południe) decyzja będzie zależeć od sprawnego zakończenia procesu projektowego i zatwierdzenia dokumentacji przez wszystkich uczestników procesu (m.in. samorządy), natomiast w drugim przypadku (S7 na północ), od długości postępowania zmierzającego do uzyskania decyzji środowiskowej, które będzie przeprowadzała RDOŚ – tłumaczy portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Małgorzata Tarnowska.
Inwestycje niższej rangi
Przypomnijmy, we wrześniu 2013 roku premier z ówczesnym ministrem transportu zapowiedzieli, że kontynuowana będzie budowa Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Puławska do węzła Lubelska. Jednak droga ta powstanie kosztem odłożenia w czasie realizacji dwóch wylotów ekspresowych ze stolicy – na Grójec i prowadzącego przez Łomianki.
Tymczasowej rezygnacji z budowy wylotów w ciągu S7 przeciwne są samorządy lokalne, które od dawna czekały na te trasy. Władze Piaseczna, Prażmowa i Lesznowoli wystosowały do ministra transportu list z prośbą o wskazanie przyczyn powyższej decyzji i wytłumaczenie ich mieszkańcom gmin.
Również Łomianki zaapelowały do rządu, aby droga ekspresowa z Płońska do Bemowa została wpisana do programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2020. Stowarzyszenie Łomianki Razem zadeklarowało wsparcie dla GDDKiA w szybkiej realizacji drogi.
Budowa ekspresowych wylotów z Warszawy, a zwłaszcza tego prowadzącego do Grójca, zyskuje poparcie wśród ekspertów. Jacek Osiński z ZDG TOR uważa, że trasa S7 łącząca stolicę z Grójcem zapewni szybki zwrot nakładów poniesionych na budowę. Jak? W formie różnych podatków, które będą generować inwestycje realizowane w pobliżu drogi ekspresowej.